Είναι γνωστό πως η καφεΐνη είναι μια διεγερτική ουσία που βελτιώνει την ψυχική και πνευματική κατάσταση, καθώς επηρεάζει αρκετούς νευροδιαβιβαστές του εγκεφάλου (αδενοσίνη, νορεπινεφρίνη, ντοπαμίνη, ακετυλοχολίνη). Κοινώς, ο καφές, επηρεάζει με κάποιον τρόπο, τόσο τη διάθεση, όσο και την απόδοσή μας. Αλλά είναι αυτός ο τρόπος που νομίζεις;

Η επίδρασή της στη διάθεσή μας

Η καφεΐνη αυξάνει τα επίπεδα εγρήγορσης του οργανισμού μας και πολλοί άνθρωποι έχουν διαπιστώσει ότι βελτιώνει σημαντικά την διάθεσή τους, δίνοντάς τους μια αίσθηση επιτυχίας. Παράλληλα, όμως, όπως όλα τα διεγερτικά, αυξάνει και τα επίπεδα του άγχους μας. Το πώς θα λειτουργήσει η καφεΐνη στον καθένα έχει να κάνει με το τι προσδοκίες έχουμε εμείς απ’ αυτήν όταν πίνουμε τον καφέ μας. Ένας καφές, λοιπόν, μπορεί να δώσει ένα «ουπς» στον οργανισμό μας όταν η ενέργειά μας είναι αισθητά χαμηλή, αλλά όταν είναι ήδη υψηλή, ίσως φέρει νευρικότητα.

Επιδράσεις της καφεΐνης στην διανοητική μας απόδοση


Η καφεΐνη αποδεδειγμένα ωφελεί την απόδοση, την επαγρύπνηση, την εγρήγορση, την επεξεργασία πληροφοριών και κάποιες διορθωτικές εργασίες. Όταν έγινε σύγκριση των ατόμων με χαμηλή ημερήσια πρόσληψη καφεΐνης (μέχρι τα 100mg ανά ημέρα) κι εκείνων που την καταναλώνουν τακτικά (περισσότερα από 300mg ανά ημέρα), η διαφορά ήταν ελάχιστη και δεν υπήρχε πραγματικό όφελος απ’ την υπερκατανάλωσή της.

Στην πραγματικότητα, όσοι την χρησιμοποιούν καθημερινά σε μεγάλες ποσότητες, παρουσιάζουν βελτιωμένες αποδόσεις με περισσότερη ποσότητα, καθώς αντισταθμίζουν τις επιπτώσεις της εξάρτησής τους.

Και πάλι, μιλάμε εδώ για το φαινόμενο της «προσδοκίας»: αν αισθάνεσαι ότι θα βελτιώσει την διανοητική σου απόδοση, πιθανότατα αυτό θα συμβεί. Σαν ένα placebo, ας πούμε. Επίσης, αν κάποιος αισθάνεται πως η καφεΐνη θα του φέρει νευρικότητα και δεν θα είναι συγκεντρωμένος, αλλά η γεύση του και το μυαλό του τη ζητάνε απεγνωσμένα, υπάρχει περίπτωση μετά την πρόσληψή της, να προσπαθήσει ακόμη πιο σκληρά μ’ αυτό που κάνει και τελικά να τα καταφέρει περίφημα.

Eίναι η καφεΐνη ιδανικός τρόπος για να βελτιώσεις την ψυχική και διανοητική σου κατάσταση;

Η αλήθεια είναι πως δεν θα βγάλει πουθενά αν προσπαθήσεις να το κάνεις αυτό με παραπάνω ποσότητες καφεΐνης. Το όφελος θα είναι βραχυπρόθεσμο και ίσως σου προκύψει περισσότερη ανησυχία ή άγχος, με αποτέλεσμα τη μείωση της συγκέντρωσης για την οποία αρχικά προσπάθησες. Οι παρενέργειές της όταν υπερκαταναλώνεται είναι περισσότερες απ’ τα πλεονεκτήματα που προσφέρει ακόμη και κατά τη μέση κατανάλωσή της. Πάνω από τα τρία φλιτζάνια τσάι ή καφέ, μπορούν να επηρεάσουν ακόμη και την υγεία μας, λένε οι επιστήμονες…