Η ονομασία «Black Friday» (Μαύρη Παρασκευή), που ξεκίνησε να χρησιμοποιείται σε μεγάλη συχνότητα περίπου το 2000, αντιπροσωπεύει την επόμενη ημέρα των «Ευχαριστιών», που γιορτάζεται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η ημέρα των Ευχαριστιών, ουσιαστικά, δίνει το έναυσμα για την εκκίνηση της Χριστουγεννιάτικης περιόδου για τα μαγαζιά, από το 1952, και αντίστοιχα για τους ανθρώπους το ελεύθερο να κρεπαλιάσουν στο φαγητό χωρίς τύψεις… κάτι αντίστοιχο της εορταστικής περιόδου στην Ελλάδα (σοκολατένια μελομακάρονα μπιτσιζζζ). Επίσης, αν και δεν πρόκειται για κάποια επίσημη αργία, ορισμένες πολιτείες την έχουν καθιερώσει ως κρατική αργία.

Η πηγή της φράσης είναι λίγο αδιευκρίνιστη. Η μία εκδοχή είναι πως ονομάστηκε «Black» επειδή η αστυνομία της Philadelphia περιέγραφε εκείνη την ημέρα έτσι επειδή η κίνηση πεζών και οχημάτων ήταν υπερβολικά αυξημένη. Η άλλη, είναι πως οι επιχειρηματίες, χρησιμοποιούσαν κόκκινο στυλό για να γράψουν την ζημιά και μαύρο στυλό για να γράψουν το κέρδος, στα λογιστικά φύλλα.

Στο Black Friday τα μαγαζιά ανοίγουν νωρίς, νύχτα ένα πράγμα, και ορδές ανθρώπων παρατάνε τα sleeping bags και τα αντίσκηνα που έχουν στήσει απ’ έξω για να σπριντάρουν, ώστε να προλάβουν να αρπάξουν τα αγαθά τα οποία θέλουν να αγοράσουν. Αρκετά χρόνια τώρα, η συγκεκριμένη ημέρα έχει την περισσότερη κίνηση στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών, αν και την τελευταία πενταετία οι επιχειρήσεις προσπαθούν να μοιράσουν τις προσφορές σε ολόκληρο τον Νοέμβρη και τον Δεκέμβρη.

Στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες ανά τον κόσμο, το εν λόγο φαινόμενο έχει έρθει τα τελευταία χρόνια. Φέτος θα πραγματοποιηθεί για τρίτη συνεχόμενη χρονιά και πέφτει στις 23 Νοεμβρίου. Όμως, όπως κάθε τι ξενόφερτο, έτσι και στην περίπτωση του Black Friday οι επιχειρήσεις κανιβαλίζουν αυτήν την ευκαιρία και λειτουργούν με την κουτή «Ελληνική» λογική. Προφανώς οι καταναλωτές το επιτρέπουν, αλλά όσοι κάνουν συχνή έρευνα αγοράς, μπορούν να αντιληφθούν εύκολα τι συμβαίνει. Ένα άλλο που θα έπρεπε να λαμβάνουμε υπόψιν, κάτι που γνωρίζουν από πρώτο χέρι οι πωλητές σε μεγάλα μαγαζιά, είναι η λυσσαλέα συμπεριφορά ορισμένων που για να ικανοποιήσουν την καταναλωτική τους μανία, δεν διστάζουν να ποδοπατήσουν όποιον βρεθεί μπροστά του.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τo Black Friday, βλέπει τεράστια απήχηση επειδή οι τιμές είναι εξευτελιστικά χαμηλές, κόστους που λέμε. Στην Ελλάδα όμως αντ’ αυτού, συμβαίνει ένα mind game που ξεκινάει αρκετές εβδομάδες νωρίτερα από τα μαγαζιά, που στην καλύτερη θα κάνουν απλά μια έκπτωση της τάξεως 10% (κάτι που κάνουν έτσι κι αλλιώς) μετά από αύξηση της τιμής, προκειμένου να «φανεί» η έκπτωση. Άρα, πρακτικά για τον καταναλωτή το κέρδος είναι μηδέν. Δυστυχώς δεν βλέπουμε πράγματα που κοστίζουν 300 και 500 ευρώ να πέφτουν στα 50 και 100, όπως συμβαίνει σε αρκετές περιπτώσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Παρ’ όλα αυτά, επειδή είναι στο DNA του ανθρώπου η κατανάλωση, θα σας προτείνουμε ορισμένα tips για να γίνει πιο ανθρώπινη αυτή η «εμπειρία». Στόχος, όπως καταλαβαίνουμε, είναι το να γλιτώσουμε αρκετά χρήματα κατά την αγορά προϊόντων που είναι ακριβά ή δεν θα αγοράζαμε υπό άλλες συνθήκες.

Το βασικότερο είναι να οριστεί ένα συγκεκριμένο budget ώστε να μην ξεμείνουμε τις επόμενες ημέρες, μιας και πλησιάζουν τα Χριστούγεννα και σίγουρα θα σκάσει κάποια καλύτερη έκπτωση τον Δεκέμβρη. Άσε που το να έχεις προνοήσει να μην ξοδέψεις τα πάντα για να μπορείς να επιβιώσεις είναι και το κυριότερο μέλημα. Ύστερα, πρέπει να συσταθεί μία λίστα με σειρές προτεραιότητας. Θα βολέψει αρκετά να έχουμε συγκεκριμένους στόχους και να γνωρίζουμε από πριν το πως θα κατευθυνθούμε ώστε να προλάβουμε προτού εξαντληθεί το εκάστοτε προϊόν. Έπειτα, κάνουμε μια μικρή έρευνα αγοράς (στην περίπτωση που δεν το έχουμε κάνει ήδη) για να καταλάβουμε αν η έκπτωση που θα δούμε είναι ουσιαστική ή απλά μια κοροϊδία. Καλό θα ήταν να γίνει επιλογή μαγαζιών εξ’ αρχής για να μην περιφερόμαστε και χάνουμε πολύτιμο χρόνο. Αρκετές των περιπτώσεων, μπορεί να μας ικανοποιήσει και ένα e-shop. Τέλος, ένα πολύ βασικό πράγμα που θα πρέπει να έχουμε μαζί μας είναι η ΕΥΓΕΝΕΙΑ. Δεν χάθηκε ο κόσμος αν δεν καταφέρουμε να βρούμε αυτό που θέλουμε την «Μαύρη Παρασκευή». Άλλωστε είπαμε πως στην Ελλάδα οι εκπτώσεις δεν είναι τρομερές και αργά ή γρήγορα θα εμφανιστούν πάλι κατά την περίοδο των εορτών.