Το Παγκόσμιο Κύπελλο του Κατάρ βρίσκεται λίγο πριν το φινάλε του, με πολλές φωνές υπέρ και πολλές κατά της διοργάνωσης στη συγκεκριμένη χώρα. Η ουσία είναι, βέβαια, ότι η γιορτή του ποδοσφαίρου όχι μόνο διεξάγεται στη Μέση Ανατολή, αλλά έχει εισάγει και μερικές από τις πιο σημαντικές καινοτομίες που ελάχιστοι φαντάζονταν πριν από λίγες δεκαετίες.

 

Το ποδόσφαιρο είναι το δημοφιλέστερο σπορ στον πλανήτη και το Παγκόσμιο Κύπελλο αποτελεί τη μεγαλύτερη γιορτή του. Αποτελεί όμως και την τέλεια ευκαιρία για να γίνει εμπορικά κερδοφόρογια τις πόλεις που το φιλοξενούν, τη ΦΙΦΑ και επιχειρηματικούς τομείς που εμπλέκονται με αυτό. Ανάμεσά τους είναι και η βιομηχανία του igaming, που εκτοξεύει τις εργασίες του στη διάρκεια του Μουντιάλ, κυρίως με το stoixhma live που αποτελεί την πλέον σημαντική και δημοφιλή λειτουργία που μπορεί να προσφέρει. 

Είναι, λοιπόν, δεδομένο ότι η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο πολύ, που βοηθάει πλέον το ποδόσφαιρο να βρίσκει λύσεις σε προβλήματα που παλιότερα έμοιαζαν άλυτα. Το σημαντικότερο είναι ότι όλοι εκείνοι που θεωρούν ότι το άθλημα πρέπει να μείνει παραδοσιακό, δηλαδή χωρίς μεγάλες και ριζικές αλλαγές για να θυμίζει τον τρόπο με τον οποίο ξεκίνησε να διεξάγεται περισσότερο από έναν αιώνα πριν, έχουν αναγκαστεί να αποδεχτούν τις αλλαγές χωρίς να έχουν την παραμικρή αντίρρηση.

 

Ο έλεγχος της θέσης οφσάιντ με ακρίβεια χιλιοστού, τα γήπεδα που έχουν τεχνολογία ψύξης χωρίς προηγούμενο στον πλανήτη, οι μπάλες που μεταφέρουν δεδομένα και πληροφορίες σε χιλιοστά του δευτερολέπτου, οι αλγόριθμοι που προσπαθούν να μαντέψουν τον επόμενο νικητή και οι ψηφιακές πατέντες είναι μερικά από αυτά τα επιτεύγματα. Όλα ξεκινούν από τον αλγόριθμο που αναφέρθηκε παραπάνω, πριν καν ακόμη οι ομάδες μεταφερθούν στο Κατάρ και δείξουν την αγωνιστική τους κατάσταση πάνω στο χορτάρι.

 

Πριν από λίγες εβδομάδες το βρετανικό Ινστιτούτο Alan Turing δημιούργησε έναν αλγόριθμο για να προβλέψει ποια ομάδα θα φτάσει στο τέλος της διαδρομής και θα σηκώσει το τρόπαιο. Η διαδικασία ξεκίνησε από μία παλιότερη εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης, την AIrsenal, η οποία το 2018 χρησιμοποιήθηκε για προβλέψεις online παιχνιδιών. Οι επιστήμονες εξέλιξαν την τεχνολογία της και προσομοίωσαν 100.000 φορές τους αγώνες του Παγκοσμίου Κυπέλλου, με τη Βραζιλία να κερδίζει στο 25% εξ’ αυτών, το Βέλγιο 18% και την Αργεντινή 15%. Όπως έχει φανεί βέβαια στο χορτάρι, έως το τέλος της φάσης των ομίλων μόνο η Βραζιλία είχε πείσει για το ορθό των αποτελεσμάτων!

 

Σε ένα άλλο σημαντικό βήμα για το ποδόσφαιρο, το ημιαυτόματο οφσάιντ εφαρμόζεται στο Μουντιάλ. Ο κανονισμός του οφσάιντ πάντοτε στηρίζεται στο ανθρώπινο μάτι, πλέον όμως ο υπολογιστής κάνει την αρχική δουλειά σε κρίσιμα σημεία. Η τεχνολογία του ημιαυτόματου οφσάιντ είναι εξέλιξη του VAR και οι 22 κάμερες που τοποθετούνται σε στρατηγικά σημεία του γηπέδου καταγράφουν κάθε κίνηση των παικτών σε 29 σημεία του σώματός τους, για να δώσουν στον διαιτητή το πρώτο στοιχείο πριν αποφασίσει αν ένας παίκτης βρίσκεται σε κανονική θέση ή όχι.

 

Αισθητήρες έχουν τοποθετηθεί όμως και στις μπάλες της διοργάνωσης από την κατασκευάστρια εταιρεία. Η ακριβής τοποθεσία της μπάλας μέσα στο γήπεδο

καταγράφεται 500 φορές κάθε δευτερόλεπτο και βοηθάει τους διαιτητές να παίρνουν αποφάσεις χωρίς ρίσκο. Η μπάλα είχε δοκιμαστεί σε μεμονωμένα πρωταθλήματα ως τώρα, αλλά αποδείχθηκε ότι προσφέρει πολλά και δεν χάνει σε τίποτα.

Επειδή ποδόσφαιρο χωρίς κοινό δεν γίνεται, για τους οπαδούς η αφόρητη ζέστη του Κατάρ δεν αποτέλεσε πρόβλημα εντός γηπέδων, αφού η εκπληκτική τεχνολογία του καθηγητή Σαούντ Αμπντουλαζίζ Γκάνι εφαρμόστηκε στα γήπεδα της χώρας. Ο αέρας αφαιρείται, φιλτράρεται και ξαναμπαίνει σε αυτό, με αποτέλεσμα να δημιουργεί μία μόνιμη δροσερή θερμοκρασία μόνο στα όρια του γηπέδου, σαν μία ψυχρή φούσκα.

 

Τέλος, η ΦΙΦΑ συμφώνησε με την εταιρεία Upland που έδωσε τη δυνατότητα στους λάτρεις του ποδοσφαίρου να συλλέξουν NFTs από τα επίσημα στιγμιότυπα των αγώνων του

Παγκοσμίου Κυπέλλου. Η παγκόσμια συνομοσπονδία κάνει συνεχώς κινήσεις στον ψηφιακό κόσμο , σε μία συνεργασία που έδωσε το δικαίωμα στις 32 φιναλίστ να

παρεισφρήσουν σε μία αγορά που δεν θα μπορούσαν να αγγίξουν άμεσα και οργανωμένα, αν δεν υπήρχε το Παγκόσμιο Κύπελλο.