Υπογράφει η Κάπα. Κάπα.

Κάποτε τα σνομπάραμε, αλλά τώρα, αυτά τα φαγητά, κατακτούν ξανά, όχι μόνο τις δικές μας κουζίνες, αλλά και των ξένων. Θα τα βρείτε παντού στην Ελλάδα, είναι οικονομικά και περιέχουν ένα σωρό βιταμίνες.  Δοκιμάστε τα και πειραματιστείτε χωρίς όρια!

1. ΣΤΡΑΠΑΤΣΑΔΑ ή ΚΑΓΙΑΝΑΣ

Ο πανεύκολος!

Κάτι πραγματικά πρόχειρο, πολύ γρήγορο και νόστιμο. Η βάση είναι τα αυγά και η ντομάτα. Για καλοκαίρι είναι ό,τι πρέπει, ειδικά αν προστεθεί φέτα. Τον χειμώνα, οι «ψαγμένοι» θα προσθέσουν καυτερή πιπεριά και το αποτέλεσμα είναι πικάντικο! Δεν είναι λίγοι αυτοί που προσθέτουν και πατάτες! Οι παραλλαγές είναι πολλές. Άλλοι βάζουν λαχανικά, από κρεμμύδι, καρότο, χόρτα μέχρι φινόκιο (πάντα ψιλοκομμένα), άλλοι βάζουν βασιλικό, θυμάρι, μαϊντανό κι άλλοι για τυρί επιλέγουν μανούρι ή κατίκι Δομοκού. Γενικώς, αυτοσχεδιάστε κατά βούληση. Η μία ονομασία του προέρχεται από την τούρκικη λέξη kaygana, που σημαίνει «ομελέτα με κάτι», και η άλλη από το ιταλικό strapazzare, που σημαίνω «χτυπάω».

2. ΦΑΚΕΣ, ΦΑΒΑ, ΡΕΒΥΘΙΑ

Τα υποτιμημένα!

Τα όσπρια ξαναβρήκαν τη θέση τους στο σύγχρονο τραπέζι, με πολλές παραλλαγές, λίγες θερμίδες και τεράστια θρεπτική αξία. Πέρα απ' τη σταθερή αξία της φακής σε σούπα, θα τη βρείτε τώρα μέσα σε φρέσκιες σαλάτες πράσινων λαχανικών ή ακόμα και σε γκουρμέ συνταγές με κάσιους και λάιμ. Τελευταία είσοδος: το αλεύρι φακής χρησιμοποιείται σε χειροποίητες μπάρες πρωινού, όπου η γλουτένη λείπει, αλλά η γεύση παραμένει. Η φάβα συνοδεύεται ιδανικά από καραμελωμένα κρεμμύδια ή γίνεται dip, για να βουτήξετε στικς. Πιο ακριβή, αλλά πολύ πιο γευστική, αυτή της Σαντορίνης. Τα ρεβύθια, πια, μαγειρεύονται υπέροχα με λιαστές ντομάτες ή γίνονται λεμονάτα με μαστίχα Χίου και μανιτάρια, ενώ κάνουν κι αυτά πολύ καλή παρέα με σαλάτες ή ακόμα και με ταλιατέλες!

3. ΧΟΡΤΟΠΙΤΑ

Η "do it yourself"!

Ή, αλλιώς βρουβρόπιτες! Με την Κρήτη να πρωτοστατεί σε …δημιουργική έμπνευση, οι παραλλαγές μιας χορτόπιτας είναι όσες και τα βρώσιμα χόρτα που φυτρώνουν απ’ άκρη σ’ άκρη αυτής της χώρας, χώρια τους συνδυασμούς που μπορείς να κάνεις μεταξύ τους ή με άλλα υλικά. Είναι το καλύτερο πρωινό! Γίνονται τηγανιτές ή στο φούρνο. Έχω ακούσει για περίπτωση πίτας που περιέχει πάνω από είκοσι είδη χορταρικών! Το μυστικό είναι να πετυχαίνεις τη σωστή ισορροπία, όπου οι γεύσεις δεν αλληλοκαλύπτονται και με κάποιον μαγικό τρόπο τα «ακούς» όλα. Άλλοι προσθέτουν κρεμμύδια, άλλοι πλούσια μείγματα μπαχαρικών κι άλλοι τυριά. Εμπνευστείτε και φτιάξτε τη δική σας. Κι αν είναι καλή, βάλτε και μπόλικη στην κατάψυξη για να παίρνετε ένα κομμάτι μαζί σας κάθε μέρα.

4. ΣΟΥΠΕΣ

Οι καταπραϋντικές!

Φασολάδα, κοτόσουπα, ψαρόσουπα, πατατόσουπα, κρεμμυδόσουπα, λαχανόσουπες και γλυκόσουπες. Για να μην αναφερθούμε στα γιουβαρλάκια σούπα! Ενώ σε πολλές χώρες του κόσμου η σούπα είναι το πλέον ανερχόμενο street food trend, εμείς, ακόμη, καθυστερούμε να το οικειοποιηθούμε. Πρόκειται για ένα πεδίο που κάθε σπουδαίος και …ανώνυμος σεφ, μπορεί να πειραματιστεί ανάλογα με τα γούστα του και τα υλικά που έχει διαθέσιμα. Είναι μια οικονομική λύση, που δεν έχει πολλές απαιτήσεις στο μαγείρεμα και που σου δίνει με την πρώτη κουταλιά μια αίσθηση θαλπωρής και φροντίδας. Η κοτόσουπα είναι το «φάρμακο» που μας έφτιαχνε η γιαγιά μας για το κρύωμα, ενώ οι γλυκόσουπες ήταν μια συνήθεια των αρχαίων Ελλήνων, όταν υποδέχονταν τους ξένους. Εκείνοι έφτιαχναν, τότε, μια «σούπα φρούτων» (κάτι σαν τη σημερινή κομπόστα), ζεστή, από αποξηραμένα φρούτα (όπως σταφίδα, σύκο, δαμάσκηνο, μήλο, κυδώνι), βρασμένα με μέλι, γαρύφαλλο κι άλλα μυρωδικά. Εσείς, μπορείτε να φτιάξετε τη δική σας εκδοχή του «νέκταρ κι αμβροσία» και να την εντάξετε σ’ ένα θεϊκό πρωινό.

5. ΤΑΧΙΝΙ

Το θαυματουργό!

Αν το γκουγκλάρεις θα δεις εκατοντάδες αποτελέσματα, για το πόσο θαυματουργό είναι, για τους δέκα λόγους για τους οποίους πρέπει να το εντάξεις στη διατροφή σου, για τα τεράστια διατροφικά του οφέλη κ.ο.κ. Το ταχίνι είναι ένα είδος βουτύρου από σπόρους, το οποίο γίνεται από σουσάμι που συνθλίβεται σε σκόνη και καβουρδίζεται. Έχει φυτικές ίνες, τεράστια αναλογία σιδήρου, φυτοστερόλες ευεργετικές για τη μείωση της χοληστερόλης, πολυακόρεστα λιπαρά που βοηθούν την καρδιά μας, έχει σχετικά χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση, ενώ, χάρη στο ασβέστιο, το σελήνιο και το κάλιο που περιέχει, συμβάλλει στην προστασία του οργανισμού μας από οξειδωτικούς παράγοντες που προκαλούν, μεταξύ άλλων, σακχαρώδη διαβήτη και διάφορες μορφές καρκίνου και καταπολεμά, χάρη στις βιταμίνες Β6 και Ε, τη δημιουργία ελεύθερων ριζών που σχετίζονται με τη γήρανση. Αρκεί μια σκέτη κουταλιά, με μέλι ή με κακάο πάνω σε ψωμί, σε μορφή πίτας (ταχινόπιτα), μέσα σε κέικ, ως υποκατάστατο της ζάχαρης, για να σε "κερδίσει"… Το ταχίνι είναι η ευρωπαϊκή εκδοχή του φυστικοβούτυρου, ή, αν θέλετε, η παραδοσιακή μας μερέντα! Οπότε, προσοχή, γιατί μια κουταλιά του περιέχει 90 (καλές βέβαια) θερμίδες. Power food!!!

6. ΝΤΑΚΟΣ

Ο μινιμαλιστικός!

Ήταν το φαγητό των φτωχών της Κρήτης, μέχρι που μπήκε και εγκαταστάθηκε στις μεγαλύτερες κουζίνες του κόσμου, κάνοντας πάταγο με την γευστική του απλότητα. Άλλοτε το συναντάς ως ορεκτικό, άλλοτε ως σαλάτα και συχνά, το καλοκαίρι, αποτελεί το κεντρικό μας γεύμα, αφού είναι δροσερό και απολύτως χορταστικό. Εκτός από τη φέτα, θα το βρεις με τυρί κρέμα κι εκτός από ντομάτες, θα το δεις παρέα με μικρά ζουμερά τοματίνια. Στα γκουρμέ του κέφια, παίρνει τη μορφή cheesecake! Κριθαροκουλούρες, μαζί με φέτα, ανθότυρο, γιαούρτι, ελαιόλαδο, ελιές, τοματίνια, ρίγανη, κάπαρη, ελαιόλαδο, αλατοπίπερο και τελειώσατε. Έχετε το κρητικό καλοκαίρι στο πιρούνι σας.

7. ΣΑΡΔΕΛΕΣ

Οι ταπεινές!

Οικονομική επιλογή ψαριού, αλλά πλούσια σε βιταμίνες και μέταλλα, που βοηθούν στη σωστή λειτουργία του νευρικού συστήματος και στο μεταβολισμό, ενώ τα ωμέγα 3 και ωμέγα 6 τους μειώνουν την εμφάνιση των καρδιακών παθήσεων. Παράλληλα, λόγω του ότι βρίσκονται χαμηλά στη διατροφική αλυσίδα, έχουν πολύ μικρή περιεκτικότητα σε τοξικές ουσίες (π.χ. υδράργυρος) συγκριτικά με άλλα ψάρια. Είναι πεντανόστιμες και έχουν πολλές γαστρονομικές δυνατότητες! Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που οι αρχαίοι τις αγαπούσαν και τις τιμούσαν! Το καλοκαίρι δεν θέλουν κόπο. Αρκεί να είναι φρέσκιες και να προσφέρονται δίπλα στο κύμα. Τηγανιτή, στη σχάρα, μαριναρισμένη, παστή, με λαδορίγανη ή ντομάτα, είναι ίσως το νοστιμότερο ψάρι που μπορείς να βρεις χωρίς να σου στοιχίσει πολύ. Αν θες να την πας απ’ τα αλώνια στα σαλόνια, κάν’ τη φίλη με κοχύλια κι αυγοτάραχο, τοποθετώντας την ανάμεσα σε ζυμαρικά. Αλλά ακόμη και γεμιστή με παρμεζάνα να την κάνεις, δίπλα σε σταφίδες και κουκουνάρι να τη βάλεις, αυτή θα νιώθει και πάλι καλλονή. Εύκολη, συγκαταβατική, κοινωνική, αλλά και θεσπέσια στις …μοναξιές της.

8. ΛΑΔΕΡΑ

Τα σπιτικά!

Θέλουν ψωμί και φέτα. Τελεία! Μόνο τότε ακτινοβολούν την ομορφιά τους! Κατσαρόλα, ψιλοκομμένο κρεμμύδι, σοτάρισμα και η πολυκατοικία μυρίζει «σπιτικό φαγητό». Ο καθένας έχει τη συμπάθειά του. Φασολάκια, αρακάς, μπάμιες, κουκιά, αγκινάρες… Δοκιμάστε τον τρελό συνδυασμό μελιτζάνας κοκκινιστής μαγειρεμένης με χουρμάδες! Κι αν βρεθείτε στην Κρήτη, σε ένα χωριό κάπου ψηλά σ’ ένα βουνό, ρωτήστε για κάστανα κοκκινιστά. Υπερθέαμα.

9. ΤΡΑΧΑΝΑΣ

Ο γκουρμεδιάρης!

Είναι η δική μας παραδοσιακή εκδοχή του μακαρονιού κι έχει μεγαλώσει γενιές και γενιές. Συνηθιζόταν ως σούπα, αλλά τελευταία προστίθεται σε πλήθος συνταγών που συνδυάζουν κρεατικά. Τι είναι ακριβώς, λίγοι απ’ τους νέους ξέρουν. Πρόκειται περί αποξηραμένου και τριμμένου μίγματος πρόβειου ή γίδινου γάλακτος μαζί με σιμιγδάλι. Πολλές φορές, στην παρασκευή του προστίθενται αυγά. Υπάρχει ο γλυκός και ο ξινός (όταν το γάλα έχει αφεθεί να ξινίσει πριν χρησιμοποιηθεί). Στο σύγχρονο τραπέζι μπαίνει γιατί είναι εύκολος και γρήγορος στο μαγείρεμά του, γιατί είναι νόστιμος και σε ζεσταίνει το χειμώνα, καθώς επίσης γιατί είναι πλούσιος σε μαγνήσιο, οπότε και «δυναμωτικός». Τσεκάρετε το «τραχανάτι», την gourmet εκδοχή του που κάνει θραύση.

10. ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΓΙΑΟΥΡΤΙ

Το διεθνές!

Έχει κάνει παγκόσμιο χαμό. Οι μεγάλες σταρ δίνουν συνεντεύξεις για τις δίαιτές τους και συμπεριλαμβάνουν οπωσδήποτε το «ελληνικό γιαούρτι» στο πρωινό τους. Το αναζητούν όλοι per mare per terram στα καλά σούπερ μάρκετ του εξωτερικού και το τρώνε κουταλιά προς κουταλιά λες κι είναι άσπρο χαβιάρι. Και να σκεφτείς, πως όταν εμάς μας το τάιζε η μαμά μας, το αφήναμε δήθεν τυχαία να γεμίσει γύρω τριγύρω τα χείλια μας για να μπει όσο το δυνατόν λιγότερη ποσότητα μέσα στο στόμα μας.

«Η αξία της αγοράς greek yogurt στην Ευρώπη αγγίζει το 1 δισ. Ευρώ», γράφουν οι εφημερίδες και είναι λογικό, αφού μιλάμε για ένα προϊόν πλούσιο σε ασβέστιο και πρωτεΐνες, που συμβάλλει στην υγεία των οστών, που μειώνει τον κίνδυνο οστεοπόρωσης, που συμβάλει στη μείωση του αισθήματος της πείνας, που ενισχύει τον μεταβολισμό, που χάρη στα προβιοτικά του βελτιώνει την γενικότερη υγεία του οργανισμού και που χάρη στα καλά του βακτήρια βοηθάει το έντερό μας. Και σα να μην του έφταναν όλα αυτά, το γιαούρτι συμβάλλει και στην ψυχική μας υγεία, αφού μια μελέτη του 2016, έδειξε πως όσοι κατανάλωναν 100 γραμμάρια προβιοτικού γιαουρτιού καθημερινά, βίωναν λιγότερο στρες και άγχος (κάτι που πιθανότατα οφείλεται στη σχέση ανάμεσα στο μυαλό και το έντερο, με το τελευταίο να παράγει νευροδιαβιβαστές, όπως η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη, που …μας δίνουν χαρά!).

Και μην ξεχνάτε την «Αγία Τριάδα» του ελληνικού τραπεζιού:

το Λάδι, το Κρασί και το Ψωμί.

Τιμήστε τα!

Και καλή όρεξη!