Γιατί δεν καταφέρνουμε να πετύχουμε αυτό που θέλει ο άλλος κι αυτό που στ’ αλήθεια θα του αρέσει;

Πολλοί είναι αυτοί που διαλέγουν να μην μπουν καν σ’ αυτές τις σκέψεις κι απλώς αποφεύγουν τελείως τα «δώρα των γιορτών». Κι είναι αυτοί που προτιμούν να τους πουν «σφιχτοχέρηδες», παρά να εισπράξουν εκείνο το άδειο βλέμμα, μαζί με απορία και ψεύτικη χαρά, τη στιγμή που ο παραλήπτης βγάζει το περιτύλιγμα του δώρου. Αυτό το «υποτίθεται» πως χαίρεται, αυτή η υπόγεια αίσθηση μιας σκέψης που συνοπτικά περιγράφεται ως "γιατί χάλασε χρήματα για κάτι τόσο περιττό;" και η σιγουριά ότι θα μπει στην κούτα των "giveaway" πραγμάτων, κάποιους τους πληγώνει πολύ…

Οι ερευνητές έδειξαν πως το σημαντικότερο λάθος σ’ αυτές τις περιστάσεις είναι πως το σκεπτικό του δώρου είναι εστιασμένο στη στιγμή της ανταλλαγής, είναι δηλαδή εποχιακό κατά κάποιο τρόπο, π.χ. χριστουγεννιάτικο ή πασχαλινό.

Το καλύτερο tip για τα «εορταστικά» δώρα είναι να επιλέγετε αυτά που μπορεί να μην εντυπωσιάσουν τον παραλήπτη με την πρώτη ματιά, αλλά θα του είναι πολύτιμα και χρηστικά μακροπρόθεσμα. Σ’ αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν οι ερευνητές του Tepper School of Business του Carnegie Mellon University και του Kelley School of Business του Indiana University.

Χρειάζεται λιγότερη ανησυχία σε σχέση με το πόσο γενναιόδωρος –οικονομικά- δωρητής θα φανείτε και περισσότερη επιμονή στο να σκεφτείτε τι είναι αυτό που χρειάζεται πραγματικά ο παραλήπτης.

Επίσης, είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε πως τα πιο …επιτηδευμένα δώρα, κρύβουν πολύ μεγαλύτερο ρίσκο. Για παράδειγμα, ένα περίπλοκο βιντεοπαιχνίδι υψηλής ποιότητας είναι πιθανότερο να αποτύχει σε σχέση με ένα μικρότερης ποιότητας, αλλά πολύ πιο εύκολο να το μάθει κανείς. Ένα φανταχτερό πουλόβερ μεγάλης φίρμας που ενθουσιάζει με την πρώτη ματιά, πιθανότατα να φορεθεί μια – δυο φορές το χρόνο, σε αντίθεση με κάτι πιο καθημερινό –κι ίσως πιο οικονομικό – που είναι πιο συμβατό με την καθημερινότητα του παραλήπτη. Σκεφτείτε μακροπρόθεσμα! Το πανάκριβο κουτί με τα σοκολατάκια έχει διάρκεια ζωής μια εβδομάδα. Ενώ ένα μικρό και οικονομικό μπλέντερ θα είναι χρήσιμο κάθε πρωί στον παραλήπτη του και θα σας ευγνωμονεί κάθε φορά που θα φτιάχνει το smoothie του.

Να θυμάστε τον χρυσό κανόνα: προτιμότερη η λίγη περισσότερη σκέψη, παρά τα περισσότερα χρήματα! Και πως το δώρο αυτό, πρέπει να δίνει ψυχική ικανοποίηση (και περηφάνια) και σ' εσάς!

Καλές γιορτές!