Με 70 like προέβλεπαν τις πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις ενός χρήστη του Facebook, με 150 like μάντευαν τις καταναλωτικές συνήθειές του, με 180 like ήταν σε θέση να εκτιμήσουν καλύτερα την προσωπικότητά του από τους γονείς του και με 270 like καλύτερα από τον/τη σύντροφό του. Spooky και όμως αληθινό.

Έτσι κατάφερε η Cambridge Analytica, η Βρετανική εταιρεία ανάλυσης Big Data, να δημιουργήσει μια τεράστια βάση δεδομένων και να βομβαρδίσει τους αναποφάσιστους Αμερικανούς ψηφοφόρους με ψευδείς ειδήσεις υπέρ του Τραμπ ή κατά της Κλίντον, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου του 2016. Από τότε μέχρι σήμερα, τα fake news έχουν ανακηρυχθεί από λέξη της χρονιάς για το 2017, μέχρι σοβαρή απειλή για τη δημοκρατία.

Τι ακριβώς είναι όμως οι ψευδείς ειδήσεις, πώς μπορούμε να εκπαιδευτούμε ώστε να τις εντοπίζουμε και τι δράσεις λαμβάνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την καταπολέμησή τους;

Ο Σταμάτης Πουλακιδάκος, διδάσκων στο Τμήμα Επικοινωνίας & ΜΜΕ του Καποδιστριακού, η Κατερίνα Χρυσανθοπούλου, συνιδρύτρια του Media Literacy Institute και ο Κώστας Τσουτσοπλίδης, Εκπρόσωπος Τύπου του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, μιλούν για το φαινόμενο που έχει κατακλύσει τα newsfeed μας τα τελευταία χρόνια.