O Γούντι Άλεν επιστρέφει με τα “Γυρίσματα της Τύχης”

Culture

Τα ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ μιλούν για τον σημαντικό ρόλο που παίζουν οι ευκαιρίες, αλλά και η τύχη στη ζωή μας. Η Φανί (Λου ντε Λάαζ) και ο Ζαν (Μελβίλ Πουπό) μοιάζουν με το ιδανικό παντρεμένο ζευγάρι– είναι και οι δύο επαγγελματικά καταξιωμένοι, ζουν σε ένα πανέμορφο διαμέρισμα σε μια προνομιούχα γειτονιά του Παρισιού και δείχνουν να είναι τόσο ερωτευμένοι όσο ήταν όταν πρωτογνωρίστηκαν.

Αλλά όταν η Φανί συναντά τελείως τυχαία στο δρόμο τον Αλέν (Νιλς Σνάιντερ), έναν πρώην συμμαθητή της από το γυμνάσιο, χάνει τη γη κάτω από τα πόδια της. Σύντομα θα αρχίσουν να βρίσκονται και έρχονται όλο και πιο κοντά…
Ο καταξιωμένος σκηνοθέτης δηλώνει: «Αυτή είναι η πεντηκοστή ταινία μου. Ήταν μεγάλο προνόμιο που την γύρισα στο Παρίσι και είναι μεγάλη τιμή να την παρουσιάσω στη Βενετία.» Αν και η φιλμογραφία του Γούντι Άλεν συνδέεται αναμφισβήτητα με τη Νέα Υόρκη, το Παρίσι είχε πάντα μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά του σκηνοθέτη. Αφού γύρισε – εν μέρει –την ταινία ΟΛΟΙ ΛΕΝΕ Σ’ ΑΓΑΠΩ στο Παρίσι το 1996 και έκανε τη γαλλική πρωτεύουσα από μόνη στους χαρακτήρα στο ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ το 2010, επιστρέφει στην Πόλη του Φωτός, αυτήν τη φορά για μια ταινία εξ’ ολοκλήρου γυρισμένη στα γαλλικά.
«Δεν μιλάω πραγματικά γαλλικά και καταλαβαίνω ακόμη λιγότερα, αλλά καθώς τελείωσα το σενάριο, σκέφτηκα ότι θα ήταν μια εξαιρετική εμπειρία να το κάνω στα γαλλικά», λέει ο Άλεν. «Ήμουν πάντα ερωτευμένος με τον ευρωπαϊκό και τον γαλλικό κινηματογράφο πολύ έντονα, και όταν πρότεινα να το κάνω στα γαλλικά στους παραγωγούς μου, απάντησαν με ενθουσιασμό».

 

Έτσι, συναντάμε τον Ζαν και τη Φανί, ένα λαμπερό και πλούσιο ζευγάρι που ζει σε ένα υπέροχο, τυπικόκτήριο στο δυτικό άκρο του Παρισιού. Ο Ζαν είναι ένας χαρισματικός, εξαιρετικά επιτυχημένος επιχειρηματίας – παρόλο που κάποιοι φίλοι του υπαινίσσονται, αστειευόμενοι ή από ζήλια, ότι
επωφελήθηκε από διάφορα γεγονότα. Γιατί ο Ζαν δεν είναι μόνο γοητευτικός, αλλά κυρίως του αρέσεινα αισθάνεται ότι ελέγχει τα πράγματα, μερικές φορές μάλιστα φτιάχνει τη δική του τύχη. «Πολλοίεπιτυχημένοι επιχειρηματίες αισθάνονται ότι φτιάχνουν την τύχη τους και ότι δεν βρίσκονται στο έλεοςτης», συνεχίζει ο σκηνοθέτης. «Η τύχη δεν είναι τα πάντα σε καμία περίπτωση, αλλά ο Ζαν είναι από αυτούς που τους αρέσει να την ελέγχουν τόσο πολύ, που μπορεί να επεκταθεί και στην παρανομία».
Αφού έκανε έναν επίπονο γάμο και τελικά χώρισε με τον πρώτο της σύζυγο, η Φανί θορυβημένη, γνωρίζει τον Ζαν που φαίνεται σταθερός και αξιόπιστος. «Αυτός ο ελκυστικός, πλούσιος άντρας ήρθε σεμια καλή στιγμή στη ζωή της, ακριβώς τη στιγμή που ένιωθε μπερδεμένη», λέει ο Άλεν. «Τον άφησε να αναλάβει τη ζωή της με τρόπο γενναιόδωρο και παρηγορητικό για εκείνη. Της άρεσε, αλλά αν τον είχε γνωρίσει κάτω από λιγότερο αγχωτικές συνθήκες, ίσως δεν θα τον παντρευόταν απαραίτητα».

Όταν συναντά τυχαία τον Αλέν, έναν πρώην συμμαθητή που έγινε συγγραφέας, η Φανί χάνει τη γη κάτω από τα πόδια της. Συνειδητοποιεί ακόμη πιο έντονα ότι δεν ζει τη ζωή για την οποία προοριζόταν και ότι έχει γίνει για τον Ζαν, ένα είδος συζύγου-τρόπαιο. «Ο Αλέν έχει πολύ λίγα χρήματα, επομένως ζει σε ένα
φθηνό διαμέρισμα στη σοφίτα, αλλά ο τρόπος ζωής του αντηχεί στο μποέμικο πνεύμα της Φανί», λέει ο Γούντι Άλεν. Σε αντίθεση με τον Ζαν, είναι ένας χαρακτήρας που αγκαλιάζει την τύχη – ένα θέμα που επαναλαμβάνεται στη δουλειά του σκηνοθέτη, όπως στο MATCH POINT. «Η αίσθησή μου είναι ότι η τύχη και η μοίρα παίζουν πολύ μεγαλύτερο ρόλο από ό,τι θέλουν να παραδεχτούν οι άνθρωποι – τους αρέσεινα πιστεύουν ότι αν δουλέψουν σκληρά, αν πειθαρχήσουν, θα μπορέσουν να ελέγξουν τη ζωή τους. Αλλά
είναι μόνο εν μέρει αλήθεια, ακόμα κι αν είναι μια ελαφρώς ανησυχητική σκέψη». Ο Γούντι Άλεν είχε μια υπέροχη εμπειρία στα γυρίσματα μιας ταινίας στο Παρίσι στα γαλλικά και θα χαιρόταν να το ξανακάνει. Ενώ κράτησε τις ίδιες μεθόδους που χρησιμοποιεί όταν κάνει γυρίσματα στις ΗΠΑ και συνεργάστηκε με πολλούς από τους μακροχρόνιους συνεργάτες του, έκανε μια εξαίρεση για το soundtrack. «Συνήθως σε όλες τις ταινίες μου έχω μια πολύ πιο παλιά τζαζ μουσική που είναι η μουσική που μου αρέσει», καταλήγει. «Αλλά μιας και έκανα μια γαλλική ταινία, απέδωσα φόρο τιμής στον γαλλικόκινηματογράφο των δεκαετιών του 1950 και του 1960, όπως το ELEVATOR TO THE GALLOWS του Louis Malle που ανακάλυψα μελετώντας τον γαλλικό κινηματογράφο. Οι Γάλλοι κινηματογραφιστές της εποχής χρησιμοποιούσαν τον Μάιλς Ντέιβις και το Κουαρτέτο Μοντέρνας Τζαζ και ένα είδος τζαζ γενικότερα. Έτσι, αυτό είναι το στυλ που χρησιμοποίησα για το COUP DE CHANCE».
Στις 8 Σεπτεμβρίου, στην Αίγλη Ζαππείου η Spentzos Film σε συνεργασία με το 29ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, πραγματοποίησε την επίσημη προβολή της ταινίας του Γούντι Αλεν «Γυρίσματα της Τύχης», παρουσία του ίδιου, μόλις λίγες μέρες μετά την παγκόσμια προβολή της στο Φεστιβάλ της Βενετίας.

 

27 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥΣ

ΑΠΟ ΤΗΝ SPENTZOS FILM

Latest Posts